شبح النت
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شبح النت

&&___مرحبا بكل الناس___&&

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

قصة واسلامااااااااااه جامده طحن

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin

المساهمات : 343

قصة واسلامااااااااااه جامده طحن Empty
مُساهمةموضوع: قصة واسلامااااااااااه جامده طحن   قصة واسلامااااااااااه جامده طحن I_icon_minitimeالأربعاء يوليو 29, 2009 7:55 pm

مش عايز حد يزعل منى يا جماعة
أولا لو كنت نسيته
ثانيا من شخصيته فى القصة

المشهد الأول:

ش
الصوت الآتي من عشة الفراخ : لأ يا شــايــن . أنا أبقى حسن يا شــايــن .

شــايــن (بإحباط) : يا فرحة ما تمت .. ده انا افتكرتك هيثم .. وبتعمل إيه عندك في عشة الفراخ يا حسن؟؟

حسن : طب إسمعني يا شــايــن.. أنا حفهمك ظروفي.

فيدخل صاحب

فيفتح ديسبرادو الصحيفة الجلدية أمامه بحماسة , ويقرأ نص الرسالة بصوت جهوري قوي قائلاً :
من ديسبرادو عظيم التتار .. إلى العرب ليجاندويه الأشــرار
إحنا بنحذر مرة واحدة بس .. ومرة ثانية عشان الحبايب واي حد شايف نفسه يسمعنا زغروته
لو حصل
فتأخذ الحمية والعصبية حماده , ويمد يده إلى ديسبرادو ويأخذ منه الصحيفة الجلدية بعد أن قرأها ديسبرادو وطواها .. ثم يخرج من جيب بنطلون البيجامة مطواة صغيرة بالية وتلمة اعتاد حماده على استعمالها لتقشير السمك.
فيمسك حماده الصحيفة الجلدية بيده اليسرى بطريقة مسرحية حماسية , ويرفع يده اليمنى في الهواء وهي ممسكة المطواة الت
فيبتسم ديسبرادو ومن معه في خبث , ويصاب أعضاء عرب ليجند بإحباط من جراء فشل حماده في شطر الصحيفة نصفين .. ولكن لا ييأس حماده فيأخذ الصحيفة من على الأرض ويعاود الكرة .. فيفشل للمرة الثانية.

فينفجر ميدو في وجه حماده : فضحتنا قدام التتار الله يفضحك .. يعني مفيش معاك غير المطوة التلمة الزفرة دي ؟؟

حماده : يا ميدو لو سمحت .. أنا عملت محاولتين بس , ومن حقي المحاولة الثالثة لسه.

فيعاود حماده الكرة للمرة الثالثة وهو يصرخ بأعلى صوته .. فينجح هذه المرة ويشطر الصحيفة إلى نصفين .. فيصفق كافة أعضاء عرب ليجيند بحماسة , وينحني حماده لهم ليرد التحية ثم يهتف قائلاً : يعيش جمال مبارك .. شالوم شالوم.
كيمو (بتعجب) : إيه اللي جاب جمال مبارك دلوقتي يا عم حماده !!!.. إحنا لسه في عهد التتار والعهد المينل بتاعنا ده لسه ما جاش وفاضله كتير .. يا عم عيش الزمن بتاعك بقى.

فيتجهم وجه ديسبرادو بعد أن قام حماده بتقطيع صحيفته ويقول : إنت عارف الكلام ده معناه إيه ؟؟ ... ولكن إنت مين ؟؟ .. ومين اللي وكلك عشان تتكلم بالنيابة عنه ؟؟

فينبري حماده مرة أخرى على المسرح بطريقة مسرحية ويقول : أنا حماده بدر .. واحد من شعب عرب ليجيند ومشرف قسم البرامج , ومش عارف مين اللي معايا .. ومين اللي ضدي !!

ويتوقع حماده أن يحصل على تأييد كاسح كما حدث بالفيلم .. إلا أنه تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن.

فيهتف أعضاء عرب ليجيند في صوت مدوي كالرعد وفي نفس واحد قائلين : كـــلـــنـــا ضـــدك .. كـــلـــنـــا ضـــدك.

فيصاب حماده بالذهول من هول ما يسمع ويقول : إيه اللي بسمعه ده !! .. إشمعنى يعني أحمد مظهر ؟؟

فيعود مرة أخرى أعضاء عرب ليجيند للهتاف بقوة وفي نفس واحد رداً على حماده :
مش عايــزيــنــك مش عايــزيــنــك .......... إنت ياحماده مش طــايــقــيــنــك

ثم ينطلق كافة الأعضاء نحو حماده محاولين الفتك به تاركين التتار يقفون وحدهم , ويدرك حماده أن الكثرة تغلب الشجاعة فينطلق هارباً نحو أحد المراحيض في مقر المنتدى ويختبئ بداخله ويغلق عليه الباب , ثم يقوم يغلق غطاء قاعدة التواليت ويجلس عليه ليستريح , ثم يقول لنفسه:

(وهو يجلس فوق غطاء قاعدة التواليت في انتظار رحيل الأعضاء الذين يريدون الفتك به) : العررررررش .. أخيراً قعدت على العررررررش .. فينك يا سادات عشان تهنيني بالعرررش.

وعندما يجد ديسبرادو نفسه والوفد المرافق له يقفون وحدهم بعد أن تركهم الأعضاء جرياً خلف حماده يقول لقائد الحرس:

ديسبرادو (لقائد الحرس) : العالم العرب ليجنداويه دول باين عليهم مجانين.

قائد الحرس : على العموم إنت عملت اللي عليك وحذرتهم يا مولاي .. فاضل بس تدينا الإشارة واحنا نأدبهم.

ديسبرادو : عندك حق يا قائد الحرس .. يللا بينا نمشي.

وعندما يستدير ديسبرادو والوفد المرافق له ليعودوا أدبارهم .. يفاجؤون بصوت كالرعد يطالبهم بالتوقف قائلاً : ديسسبرااادووووو

فيستدير ديسبرادو والوفد المرافق معه مرة أخرى نحو مصدر الصوت .. فإذا بهم يجدون (ميس حنان) المهذبة الوديعة المرحبة بالضيوف دائماً هى الذي تناديهم .. فتتحرك حنان نحو ديسبرادو وتقول له :

حنان (لديسبرادو) : ما يصحش أبداً يا (أستاذ) ديسبرادو إن (حضرتك) و(البهوات) اللي معاك , تيجوا وتمشوا كده من غير ما تتفضلوا تشربوا حاجة , ولا (حضرتك) بقى عايز التتار يقولوا علينا بخلا ؟؟

ديسبرادو : والله فكرة .. واضح إن انتى الوحيدا اللي عندك زوق في اليجندويه .. على العموم أنا ممكن أشرب كابتشينو.

قائد حرس ديسبرادو : وأنا شيشة تفاح.

أحد جنود التتار : وأنا سحلب يا زوق

جندي تتري آخر : وأنا شاي كشري في الخمسينة على مية بيضا يا عسل.

حنان (بدهشة) : سحلب يا زوق !!! .. وشاي في الخمسينة على مية بيضا يا عسل !!! .. يبدو إن التتار دول جايين من كفر منغوليا البلد.

فتصفق بيديها وينادي على كيمو لإحضار الطلبات : كيمو .. إنت يا كيمو

كيمو : أيوه جاااااااااااااااااي

حنان : هات الطلبات اللي طلبوها البهاوات واتوصى بيها .. واعملك همة يللا بسرعة.

كيمو : حمامة.

ثم تطلب حنان من ديسبرادو والوفد المرافق له الانتظار في الصالون حتى يحضر كيمو المشاريب , وترافقهم إلى هناك.

نعود مرة أخرى إلى المشهد الخاص حماده بدر المحاصر في دورة المياه من قبل أعضاء عرب ليجيند .. حيث يفقد حماده أعصابه ولا يتحمل المكوث في دورة المياه أكثر من اللازم .. فيفتح الباب وينطلق بالفرار نحو باب مقر المنتدى ومن خلفه باقي الأعضاء .. تظهر في خلفية المشهد (حنان) وهى تجلس في حجرة الصالون وتلتقط الصور التذكارية مع ديسبرادو ووفد التتار , وهو يشاهد صور أطفالهم المنغوليين بعيونهم الضيقة ويرجوهم أن يحتفظ بهذه الصور.

ثم تودع ديسبرادو والوفد المرافق له .. وتتمنى لقاءه مرة أخرى عندما يعودوا بعد ثلاثة أيام للمعركة الكبرى.

المعركة الكبرى :

في هذا المشهد يقف جيش التتار على مسافة كبيرة في مواجهة أعضاءعرب ليجيند ..

ظهرت همسات وهو تنطلق على صهوة جوادها قبل بدا المعركة نحو جيش التتار لمقابلة ديسبرادو التحدث معه.

همسات: إنت وعدتني إنك حتديني إشراف المنتدى الرياضي وأخليه للزمالك بس لو اتعاونت معاكم.

ديسبرادو : اللي عايز يبقى مشرف .. لازم يسلمنا الأول ديدلي تطبخلنا كوارع وكرشة وممبار.

همسات: بسيطة اوي .. أنا ما فيش واحدة تستعصى علي.

ديسبرادو : إحنا عايزينك تسلميها لنا من غير ما الأمير محمود ياخد باله .

همسات: مين الأميرده ؟؟ .. ده أنا همسات على سن ورمح.

ديسبرادو : خلاص اتفقنا .. إتفضلى مع السلامة ونتقابل بعد المعركة ما تخلص ومعاكى ديدلي .

ثم تنطلق همسات على صهوة جوادها نحو جيش اليجنداويه وهو تصيح : التتاااااااار .. التتاااااااار.

وبمجرد أن تدير همسات ظهرها لديسبرادو , يظهر هولاكو عن نيته السيئة نحو همسات ويقول لمن معه:

ديسبرادو : لو حد فيكم شافها في المعركة .. يوديها لرابطة مشجعى الأهلى .
_______
وتحتدم المعركة بين الجيشين , ويظهر كل عضو من أعضاء عرب ليجيند بطولة من نوع خاص.

همسات بذراعيها راية بيضاء اللون وهى تهتف : بيب بيب ..زمالك.

وابو رايه يصرخ محفزاً أعضاء عرب ليجند على العراك : لا تخافوا يا ليجندويه , هيا يا أعضاء جمعية شباب المستقبل ( سبيس تون ) .. يا شباب جمال مبارك والحزب الوطني.

وأثناء المعركة يصطدمتوب ميموبــشالنجر دون قصد .. فينظرتوب ميومو بتحفز شالنجر ويقول : خللي بالك لو سمحت , عشان لو اتكررت أنا حتصرف معاك بعنف.

أما حنان فأثناء غليان المعركة تصطدم فرسها بفرس ديسبرادو , ويدور بينهما الحوار التالي:

حنان : أهلا وسهلاً بيك يا أستاذ ديسبرادو .

ديسبرادو : أهلا بيك أهلا بيك .. أنا فاكرك كويس .. دي فرصة سعيدة جداً جداً

حنان : أخبار (حضرتك) إيه ؟؟
(مع العلم ان المعركة محتدمة على أوجها)

ديسبرادو : أهو زي ما انتى شايفة معارك ووجع دماغ وقرف .. الواحد حيعمل إيه بس.

حنان : على العموم نتقابل إنشاء الله في فرصة تانية أحسن من كده شوية.

ديسبرادو : على العموم هي أي فرصة تانية اكيد حتكون أحسن من كده .. أنا بس مضطر أستئذن عشان أكمل المعركة.

حنان : إتفضل (حضرتك) .. أنا كمان ورايا باقي المعركة .. عن إذن حضرتك.

وتم بالفعل تغيير اسم المنتدى الرياضى إلى منتدى الزمالك , والاستيلاء على المنتدى الرياضي والسيطرة عليه تماماً.

وفي تلك اللحظة يصدر من بعيد صوت جهوري لخيال شخص يرتدي على رأسه عمامة ينادي بحسرة وألم : إنت فيييييييييين يا هيثممممممممممممممممممممممممم ؟؟

كدا القصه خلصت

يارب تكون عجبتكو
https://mostfa.own0.com

قصة واسلامااااااااااه جامده طحن
صفحة 1 من اصل 1